Google AdWords – adverteren op internet

Met Google Adwords is het mogelijk om nog meer gerichte bezoekers naar je website te trekken. Een toename van 50% is haalbaar en de kosten heb je zelf in de hand. Hoe dat in zijn werk gaat? Door het opzetten van goed doordachte advertentiecampagnes met relevante zoekwoorden, advertentieteksten en links.

Waarom Google Adwords?

Wanneer een advertentiecampagne goed is ingericht kun je met Google AdWords heel gericht de klanten bereiken waar je naar op zoek bent. En die markt is groot, want 95% van alle internetgebruikers zoekt via Google en 33% daarvan klikt op de advertenties. Bij Google AdWords bepaal je zelf de kosten per zoekwoord, het budget dat je per dag wilt besteden en het gebied waarin de advertentie mag verschijnen.

Hoe werkt Google AdWords?

De tekstadvertenties van Google AdWords vind je boven of onderaan elke pagina met zoekresultaten. De positie van een advertentie wordt bepaald door het bedrag dat op het zoekwoord is ingezet en door de relevantie van de advertentietekst. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe hoger je in de zoekresultaten komt en hoe minder je hoeft te betalen. En betalen doe je pas wanneer iemand op jouw advertentie heeft geklikt.

Meten met Google Analytics

Hoe weet je of je advertentie campagnes succes hebben? Als je website goed is ingericht merk je dat natuurlijk aan de reacties van klanten. Maar meer concrete informatie krijg je via Google Analytics. Wanneer Google Analytics aan de AdWords gekoppeld is geeft dit niet alleen informatie over het aantal bezoekers op je website, maar ook over de herkomst van die bezoekers, de zoekwoorden waarmee ze gezocht hebben, de producten die ze gekocht hebben etc.

Wat kan Nieuw Perspectief voor je betekenen?

Sinds 2004 houd ik me al bezig met het opzetten en beheren van Google AdWords campagnes. Eerst voor het bedrijf waar ik werkte en daarna voor mijn eigen klanten. Ik werk voor diverse uiteenlopende branches. De campagnes die ik nu beheer staan op een gemiddelde positie van 1,5 tot 2,5 – dus vrijwel altijd bovenaan.

De kosten zijn beheersbaar: de klant beheert het account en betaalt de klikken. Ik reken een bedrag voor het aanmaken van de campagnes en stuur een maandelijkse factuur voor het beheren daarvan. De kosten van een abonnement variëren tussen de 75 en 250 euro, afhankelijk van het aantal campagnes.

Elke maand stuur ik een rapport met een overzicht van de prestaties en acties.